Skodi Rein er best på tørka kjøtt


Da familiebedriften skodi rein satset på nisje i stedet for volum, begynte det å skje store ting. Med egen reinflokk, og med de beste forholdene for å tørke kjøtt, fant de sin spesialitet – og økte lønnsomheten.
Karen Utsi Sara og John Anders Sara fra Skodi Rein.

Tekst Rune Muladal Foto Jan Helmer Olsen
Teksten ble opprinnelig publisert i Mathåndverk nr. 1 2016

Siden oppstarten av familiebedriften Skodi Rein AS i 2012 har det skjedd en fantastisk utvikling. Med utgangspunkt i egen reinflokk og familie bestemte ekte­paret Karen Utsi Sara og John Anders Sara seg for å ta hånd om deres fram­tidige eksistens i reindrifta, og satse på egen bedrift i den lille bygda Jergul i Karasjok kommune.

Valgte nisje

– De første årene tok vi sikte på å pro­dusere et bredt spekter av produkter. Påleggsmat, steik, filet og finnebiff, produkter som allerede hadde en eta­blert posisjon i markedet. Med svært enkel emballering og ingen strategi på profilering. Vi skulle ta hånd om hele verdikjeden selv. Det var slitsomt, og vi innså at dette kunne vi ikke holde på med i lengden, forteller Karen og John Anders.

Med et relativt beskjedent volum av kjøtt til foredling, innså bedriften at de måtte finne den riktige nisjen. De kunne ikke konkurrere med «de store», men måtte gå nye veier, og dermed falt beslutningen om å spesialisere seg.

Ny strategi

– Fra å levere et bredt spekter av rein­kjøttprodukter, måtte vi spesialisere oss. Valget falt naturlig på tørka kjøtt, som vi allerede hadde en tradisjon å produ­sere. Vi lever midt i Finnmark med de beste betingelser for å tørke kjøtt. Med jevn kald temperatur, god lufting og lang tørkesesong, fortelle paret.

Store investeringer

Flere endringer måtte til for å nå målet om å snu lønnsomheten. Familiebedriften investerte i nytt egnet produksjonsutstyr og brukte mye res­surser på en bedre produksjonsprosess enn da de startet.

– Målet var å øke lønnsomheten, og det har vi lyktes med så langt. Vi har også inngått et samarbeid med Norgesgruppen, hvor vi leverer til dem og også til egne kunder, sier gründerne.

De brukte mye ressurser på design og merkevarebygging, og er i år klare for ny produksjonslinje og ny emballasje. Skodi Rein har nå et moderne, synlig og særegent design.

Blitt synlige

De siste årene har reindriften fått god drahjelp, med en rekke lovord, utnev­nelser og priser. I tillegg til stand på Mathallen i Oslo og deltakelse på mat­festivalen Matstreif, har de fått Arktisk verdiskapingspris for tørket reinkjøtt i ny emballasje, og var med i finalen i Det Norske Måltid. Under den internasjonale matfestivalen Grüne Woche i Berlin fikk de nylig godkjent tørket reinkjøtt som spesialitetsmerket produkt.

Fått god hjelp

Bedriften ser nå lyst på framtiden, men det har vært en lang og kostbar prosess. Paret legger ikke skjul på at ekstern bistand har hjulpet dem på veien. I tillegg har markedsutvalget for reinkjøtt og andre etablerte reinkjøttbedrifter banet vei for denne type produksjon.

– Vi har fått svært god hjelp fra Innovasjon Norge og Kompetansenettverk Lokalmat. I år tar vi sikte på å omsette for 2-3 millioner kroner i tørka kjøtt. Og denne gangen satser vi abso­lutt alt på tørka kjøtt. Det blir et interes­sant produksjonsår, som vi ser fram til, avslutter ekteparet Sara.

Først publisert:


Relevante kurs::