Tekst og Foto Nina Fossum
Teksten ble opprinnelig publisert Mathåndverk nr. 1, 2016
Frode Neergård tok over gården Grandan Midtre i 2014, og det inkluderer mølla de overtok fra Steinkjer for to år siden. Fra 1. januar tok han i tillegg over som daglig leder av bakeriet.
Planer for Gullimunn
– Jeg har utfordringer, men også planer, særlig gjennom «Gullimunn», sier Frode, og forklarer at det er et samarbeid mellom fire gårder som dyrker, foredler og selger produkter av urkorn. De andre gårdene er Rølia og Bjerkem i Henning, og Rise gård i Ogndal. Kornet males selv- sagt på mølla i Grandan, som i tillegg tar på seg leiemaling for andre som produserer gamle kornsorter.
– Den mest kjente, gamle kornsorten er spelt. Enkorn er den eldste kjente kornsorten, dyrket for flere tusen år til-bake, Emmer er generasjon to, et urkorn som er en krysning mellom gressarten Geitøye og Enkorn. Tredjegenerasjonen er spelt, og den nyeste er hvetesortene, forklarer Frode. Han legger til at de gamle kornsortene har vesentlig høyere næringsinnhold. Selv dyrker han ikke urkorn, men det er bare fordi han trenger alt areal til den havren de bruker i egen skjenningproduksjon. – Jeg kunne godt tenke meg litt mer jord, sier han og smiler lurt
Historikk og helse
Gullimunn ble etablert i fjor, og produk- tene selges på selektive utsalgssteder, som Grønn Bølge på Steinkjer. I tillegg er de ute på messer og markeder, og de selger melet fra hver enkelt gård. Den dårlige avlingen i fjor satte sine spor, noe som fører til at etterspørselen er større enn lageret så langt. I år håper vi imidlertid på en god vekstsesong, sier Frode.
Ny produksjonslinje
Mens Frode tar seg av den daglige drifta, er Hallvard i full gang med å bygge ny produksjonslinje i bakeriet. Han håper den kan prøvekjøres til høsten. Den vi har i dag har vært i drift i over 22 år, så det er helt nødvendig med noe nytt, forklarer Hallvard. Når den nye linja står ferdig, betyr det også at bakeriet øker kapasiteten med hele 40-50 prosent. Vi må da inn på nye markeder, og i den forbindelse har vi også utarbeidet ny emballasje med ny logo både på skjenning- og flatbrødpakkene, forteller Frode, og viser fram en prøve på de nye eskene. Målet er at de skal gjenspeile kvaliteten på innholdet, og at de lettere skal slå gjennom hos folk. Der vil det stå litt om produkt, oppbevaring og historikk, og en forbedret utgave av merket «beskyttet opprinnelsesbetegnelse» vil stå på Skjenning-eskene. Målet er at de skal komme på markedet til sommeren. Frode og Hallvard har også et mål og et håp om at de på sikt skal greie å male og skaffe til veie absolutt alle kornsortene de bruker i bakeriet selv. Det vil i så fall bety travle dager på mølla, men samtidig vil det løfte begrepet fra jord til bord til nye høyder.