Tekst Stiftelsen Norsk Mat Foto Nofima
Teksten ble opprinnelig publisert i Mathåndverk nr. 1 2016, redigert av Aase Vorre Skuland
Det er ingen tvil om at lokalmat er i vinden. I 2023 var omsetningen av lokal mat og drikke, ifølge Lokalmatrapporten som Stiftelsen Norsk Mat har utarbeidet i samarbeid med Reiler Consulting, på 11,8 milliarder i dagligvare, storhusholdning og direktesalg. Salget av norske matspesialiteter har vist noe nedgang i dagligvare, men vært økende i storhusholdning og direktesalg.
God oversikt
– Utfordringen for mange på innkjøpssiden har vært at det ikke har eksistert noen god oversikt over alle lokalmatprodusenter, og god nok dokumentasjon på at produsenten følger de kravene som handelen og myndighetene stiller. Med rundt 1 500 lokalmatprodusenter i Norge (2016), så vi et behov for et verktøy som kunne koble kjøper og produsent på en enkel måte, sier Kay Nilsen, prosjekt leder i Stiftelsen Norsk Mat, som drifter portalen.
Bindeledd mellom produsent og innkjøper
Løsningen på denne utfordringen er bransjeportalen Lokalmat.no. Der kan du enkelt søke opp hva som produseres i nærområdet, eller hva som er i sesong, finne ulike leverandører av en type produkt, sjekke allergener og næringsinnhold, finne ut hvilken grossist som fører produktet og få dokumentasjon på mattrygghet og liknende. I tillegg er det en flott plattform for produsenten å fortelle historien bak produktet med egne ord og bilder.
Forenkler jobben
– Dette vil forenkle jobben min på to måter; Ved å redusere tiden jeg bruker på å lete opp nye produsenter, og ved å gjøre det enklere å videreformidle informasjon og historien om produktet til mine kunder, forteller Petter Wahl Sekne, med lang erfaring som kjøkkensjef.
– Mye av denne informasjonen har jo vært tilgjengelig tidligere, men på ulike nettsider. At alt nå blir samlet på én side, gjør det hele mye enklere, sier han.
Alt på ett sted
Isprodusent Elin Klufterud fra Bamsrud låven er også positiv til portalen.
– For oss er det helt klart en fordel bare å forholde oss til ett system, og én revisjon. Når alt av informasjon, som ulike nummer, ingredienser og allergener står samlet på ett sted, tror jeg vi vil få færre henvendelser, som selvfølgelig sparer tid. I tillegg er det en god måte for oss å bli mer synlige på, og nå ut til nye kunder. Dessuten er siden bygd opp på en måte som gir oss muligheten til å fortelle historien vår, både gjennom tekst og bilder, forteller hun.
Spleiselag i bransjen
Siden ble lansert i januar 2015, og har over 650 registrerte produsenter med over 3000 produkter (2024). På sikt ønsker vi å få registrert rubbel og bit, sier Nilsen.
– Vi har en bred bransje i ryggen, fortsetter han. Portalen er finansiert som et spleiselag mellom daglig varekjedene og offentlige midler gjennom Jordbruksavtalen. Både Rema 1000, Coop, Norgesgruppen, Hurtigruten, Nores, Servicegrossistene, Systemkjøp, Spesialgrossisten, Miniekspress, Odd Langdalen, Tine Distribusjon og Forsvarets Logistikkorganisasjon (FLO) er med på laget. I tillegg har Norges Bondelag, Norsk Bonde og Småbrukarlag, Bondens marked og Hanen vært med i utviklingen av portalen.
– Jeg vil oppfordre alle dere som lager lokal mat og drikke om å registrere deres produkter, og vise de frem til flere potensielle kjøpere over hele Norge, avslutter Nilsen.